Wat is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) en waarom is deze wet er?

De Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) stelt vanaf 1 april 2024 eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van buitengerechtelijke incassodienstverleners. Incassodienstverleners moeten zich registreren in het register incassodienstverlening.

KBS is de tweede vastgoedbeheerder in Nederland met deze registratie. In de regio Nijmegen, Wageningen, Arnhem en Den Bosch zijn wij zelfs de enige vastgoedbeheerder met deze erkenning!

Wet kwaliteit incassodienstverlening is van toepassing op alle Vastgoedbeheerders en Verhuurbemiddelaars

Indien uw beheerder herinneringen, aanmaningen etc. verstuurt namens een verhuurder, moet deze opgenomen zijn in het register incassodienstverlening. Dat brengt strenge opleidingseisen met zich mee, maar ook nieuwe eisen aan de inhoud van communicatie. Uiteindelijk gaat het niet voldoen aan de wet er zelfs toe leiden dat de vordering niet opeisbaar is en het recht op incassokosten vervalt.

Iedere herinnering of aanmaning valt onder de Wki – ook als je dat nog niet ziet als ‘echte’ incasso. De minister noemt als voorbeelden “het opnemen van contact, verstrekken van inlichtingen, versturen van een betalingsherinnering, aanmaning of ingebrekestelling, behandelen van verweer, (proberen te) treffen van een betalingsregeling en in ontvangst nemen van betalingen.”

Het versturen van een simpele betalingsherinnering namens de verhuurder valt dus al onder de incassowet. Strikt genomen valt zelfs het ontvangen en doorbetalen van de eerste huur en waarborgsom onder deze omschrijving. Hiermee vallen ook verhuurbemiddelaars onder de wet.

Waarom zou u het beheer aan ons overlaten?

Bij KBS begrijpen we dat vastgoedbeheer meer is dan alleen het innen van huur. Het gaat om zekerheid, transparantie en een zorgeloze ervaring voor verhuurders. Daarom bieden wij een compleet en professioneel financieel beheer dat voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen.

KBS is officieel opgenomen in het register en voldoet hiermee aan alle wettelijke kwaliteitseisen. Dit betekent dat wij werken volgens de richtlijnen die zorgen voor een betrouwbare en transparante afhandeling van uw vastgoedadministratie. U bent als verhuurder verzekerd van een correcte en tijdige huurincasso, nauwkeurige financiële rapportages en een zorgvuldig beheer van de servicekosten.

Informatie voor huurders

Ben je huurder en verzorgt KBS het financiële beheer van jouw woning? Hieronder hebben we alle informatie voor de bijsluiter incassodienstverlening.

Op grond van de Wet kwaliteit incassodienstverlening, het Besluit kwaliteit incassodienstverlening en de Regeling kwaliteit incassodienstverlening moeten incassodienstverleners u verplicht proactief wijzen op uw rechten en plichten. In deze bijsluiter zetten wij uw rechten en plichten uiteen.

Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zijn zowel fysiek als telefonisch bereikbaar. Zij bieden u de mogelijkheid om een fysieke afspraak op hun kantoor te maken voor (bijvoorbeeld) het verkrijgen van informatie, het overleggen van documenten of het verrichten van (pin)betalingen. Maak vooraf een afspraak. U kunt gebruikmaken van hun contactgegevens. De contactgegevens van de incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten vindt u overzichtelijk op hun website: www.nowid.org.

U ontvangt een aanmaning, omdat een partij stelt dat u een geldbedrag verschuldigd bent en u (ondanks herinnering) niet tot betaling van het gevorderde bent overgegaan. Meer informatie over de vordering staat in de aanmaning. De incassodienstverlener kan u uitgebreider toelichten hoe de vordering tot stand is gekomen. Voor vragen over de vordering kunt u contact opnemen met de incassodienstverlener.

Op grond van de wet behoeven schuldeisers geen genoegen te nemen met een betalingsregeling (artikel 6:29 BW). Desondanks spannen incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zich in om hun opdrachtgevers te laten instemmen met realistische betalingsregelingen die rekening houden met uw financiële situatie. Neem contact met de incassodienstverlener op om de mogelijkheden van een betalingsregeling te bespreken. Houd er rekening mee dat zij u kunnen vragen om een overzicht van inkomsten, uitgaven en schulden.

Op het moment dat u de vordering betwist, dan kunt u dit kenbaar maken door contact op te nemen met de incassodienstverlener. Op dat moment wordt het incassotraject gepauzeerd. Vervolgens neemt de incassodienstverlener contact op met de opdrachtgever om uw betwisting te bespreken. U ontvangt daarna binnen een redelijke termijn een reactie van de incassodienstverlener of haar opdrachtgever.

Het is belangrijk om grip te krijgen op de hoeveelheid openstaande rekeningen. Er zijn diverse websites met adviezen, tips en informatie te vinden die behulpzaam kunnen zijn bij het weer op orde brengen van uw financiën. Op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl vindt u vele tips en hulpmiddelen.

Is er sprake van een problematische schuldensituatie? Voor hulp bij uw schulden kunt u zich melden bij uw gemeente. U kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of schuldsanering. De gemeente kijkt of ze u kan helpen bij uw schulden. Dit heet een minnelijk traject. Lees hier meer informatie.

Ziet u door uw financiële problemen geen uitweg meer en denkt u aan zelfdoding? Er is altijd een oplossing! Stichting 113 Zelfmoordpreventie biedt hulp (www.113.nl). U kunt geheel anoniem bellen of chatten met hun specialisten. Bel gratis 0800-0113.

Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten doen hun best te voorzien in een behoorlijke dienstverlening. Het kan echter toch voorkomen dat er een klacht ontstaat. Wanneer u een klacht heeft over de dienstverlening, dan informeert u de incassodienstverlener. Zij zullen uw klacht dan in behandeling nemen overeenkomstig de standaardklachtenregeling die u kunt vinden op hun website. Uw klacht via een online formulier hier indienen.

Bent u na de behandeling van uw klacht niet tevreden over de afhandeling, dan heeft u de mogelijkheid een klacht in te dienen bij Incassoklacht.nl. Incassoklacht.nl zal het geschil aan de hand van hun geschillenregeling afhandelen. Lees hier meer informatie.

Voor de volledigheid wijzen wij u erop dat de door u verstrekte gegevens in verband met de onderliggende overeenkomst(en) worden opgenomen in de door de incassodienstverleners gevoerde registraties. Deze persoonsregistraties worden gevoerd ten behoeve van het
administreren van relevante gegevens terzake het incasseren van de vordering(en). Op deze registraties is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Wilt u dat de incassodienstverlener uw persoonsgegevens verwijdert? Stuur dan een e-mail of brief aan de organisatie. Geef daarin aan welke gegevens u wilt laten verwijderen. U kunt voor uw verzoek de voorbeeldbrief gegevens verwijderen van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. De voorbeeldbrief vindt u hier. In sommige gevallen hoeft de incassodienstverlener (nog) niet uw persoonsgegevens te verwijderen, omdat er (bijvoorbeeld) nog sprake is van een openstaande vordering. Lees hier meer informatie.

U heeft geen verplichting om de incassodienstverlener te woord te staan of om haar in uw eigen woning toe te laten. U mag op elk moment het gesprek met een incassodienstverlener beëindigen. Het beëindigen van een gesprek kan gevolgen hebben (lees: wat gebeurt er indien ik niet betaal?).

Wanneer u de vordering niet betaalt, dan kan de schuldeiser ervoor kiezen om een gerechtelijke procedure te starten. In dat geval wordt uw dossier overgedragen aan de deurwaarder. Meer informatie over deze procedure en de eventuele gevolgen kunt u hier lezen.

Contactgegevens

Heb je nog vragen, neem gerust contact met ons op.

KBS Vastgoedbeheer B.V.

024-7370289

info@kbsvastgoedbeheer.nl